vrijdag 12 oktober 2012

12 oktober 2012

Een dagje later als de planning was maar ik moest het hele verhaal van Nijmegen even laten bezinken.
Gisteren zijn we naar de gynecoloog in Nijmegen geweest voor een gesprek.
Tenminste dat was wat wij hadden begrepen en waar wij op hoopte want ja als je een drieling krijgt
heb je ineens ook wel heel veel vragen.
Achteraf was het allemaal ietsje uitgebreider als alleen een gesprek, we begonnen namelijk met een hele uitgebreide echo... We hebben bijna 45 minuten onze aapjes mogen zien bewegen terwijl ze met 3 echografisten en een gyneacoloog aan het kijken waren hoe onze aapjes nou eigenlijk verpakt zaten en hoeveel placenta's er dan ook eigenlijk waren. Ook werden de aanleg van de hersentjes bekeken, van ieder kind gecontroleerd of er ook armpjes en beentjes aan zaten en tot grote vreugde van co konden ze ook met kleurtjes laten zien dat de hartjes goed klopte!
Alle kindjes hebben een eigen placenta en een eigen vruchtzak dit is gunstig want hierdoor zullen ze elkaar in de groei niet kunnen belemmeren.
Of het nou 1 2 of 3 eiig is weten we nu dan ook even niet helemaal meer dat is ons eigenlijk een beetje ontgaan.
Toen ze hiermee klaar waren nam de gyneacoloog ons mee naar een andere kamer en hebben we daar besproken hoe nu verder wel of geen vruchtwaterpunctie wat de risico's zijn en ook hoe speciaal het eigenlijk wel niet is een drieling.
Voor wij iets hadden kunnen vragen had deze vrouw ons bijna alles al verteld waar wij vragen over hadden.
We hebben besloten de vruchtwaterpunctie even in de koelkast te zetten en maar is te beginnen met een nekplooimeting, dit omdat de risico's vele male groter zijn als bij een vruchtwaterpunctie bij 1 baby.
Daarna krijgen we de 20 weken echo nog waarop ze ook heel veel kunnen zien en als er dan twijfels zouden zijn is een vruchtwaterpunctie altijd nog mogelijk.
Dan hebben we het heel kort nog even over de bevalling gehad, er was mij namelijk verteld dat een drieling bevalling altijd een keizersnede zou zijn. Dit bleek dus niet het geval, alleen als er spoed is bij bevallen kiezen ze hiervoor en in heel veel gevallen is dat dan ook aan de orde.
Maar mochten de kindjes het goed blijven doen en ik lang genoeg door kunnen lopen dan is er evt wel een mogelijkheid om via de natuurlijke weg te bevallen. Dit antwoord stelde mij voldoende gerust en ik weet dat we niet in de toekomst kunnen kijken maar weet nu wel dat het bespreekbaar is!
Volgende week moet ik alweer naar Nijmegen voor de nekplooimeting en daarna is het de bedoeling dat ik me daar iedere 2 weken meld voor de controles, ze gaan mama couveuze en haar drie aapjes heel goed in de gaten houden.
Het zal een opgaaf worden maar omdat het gevoel goed is en ik natuurlijk het beste wil voor mijn kleine aapjes ga ik dit gewoon doen!
Na dit fijne gesprek ben ik met een heel goed gevoel naar huis gegaan en heb ik nog nagenietend van het beeld van mijn 3 aapjes heerlijk geslapen!

Vandaag hebben we onze zoektoch naar babybedjes afgerond, het is ons gelukt 3 ongeveer de zelfde bedjes te vinden bij passend bij de bestaande babykamer. Dat is al een hele geruststelling.
Nu maar snel verder met de andere kamertjes omzetten zodat we snel de eerste hand aan de babykamer kunnen gaan leggen!

de foto's van de echo vandaag zijn niet zo heel duidelijk maar om toch iedereen mee te laten genieten:





1 opmerking:

  1. Je bent -begrijp ik- nu een soort "apenheul" geworden. Bokito heeft zijn best gedaan, dat kunnen we wel stellen! Zorg goed voor je aapjes, maar óók voor jezelf. Sterkte met alles!

    BeantwoordenVerwijderen